måndag 29 september 2014

Flash fiction

Kort film om Flash fiction aka micronoveller.




Flash fiction - exempel:

Flickan
Hon var fem år. De var 
ett år äldre. Ibland fick
hon vara med. Ibland
inte. En dag ringde de på
dörren och frågade om
hon ville leka. JA!
Långpromenad med 
dockvagnarna. Plötsligt
vänder de sig om. Varför 
följer du efter oss? Stor
klump i magen. Lång väg
hem. Hon glömde aldrig.
Och hon blev åtta år.
Hon ringde på en dörr.
Vill du leka? Historier 

som upprepas. Klumpar i magar.
Hon glömde aldrig.


Att inte passa in
Jag är för mycket människa för den här världen. Jag passar inte in i systemet. Jag känner för mycket. Skört gitarrspel. Inte ett dammkorn stör ordningen. I köksskåpet ligger en Glock 19 med lasersikte. Patroner i syltburkar. 


Min dag
Jag vaknade tidigt. Det var min dag. Ute var det allt och mörkt. Från köket hördes röster och klirrande porslin. Jag drog upp täcket, blundade och höll båda tummarna. det knackade på dörren. Pappa gick först. I handen höll han ett litet vitt paket. Krampen i händerna släppte. Jag kunde slappna av. Det var min dag idag.


Läxan
En härlig dag för en cykeltur.
Julius trampar på, fort går
det nerför backen. I en 
rasande fart, utan hjälm. En
sten möter hjulet *krasch*.
Springande steg. Sirener som
ljuder. Ilfart in till lasarettet.
Fem stygn i pannan, en spricka i
skallbenet och hjärnskakning
blev domen. Flera månader
utan träning. Julius är
uttråkad. Halvåret därefter, 
när kroppen läkt, är det en 
härlig dag för en cykeltur.
Med hjälm.



Mötet
Öppnar dörren. Klassrumslukt
slår emot mig. Bänkar två och
två. I fönstret stora blommor. 
Vänder mig om och möter
pigga ögon. Någon ler. Någon
säger hej. Jag undrar vilka de 
är. Jag undrar över hur de är
tillsammans. Jag undrar över 
hur det kommer att gå. De går in 
i klassrummet. Pratar. Verkar 
glada. Ler fortfarande. Känner
att det kommer att gå bra. Stänger dörren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar