fredag 19 september 2014

"14 februari" av Jonas Karlsson

"14  februari" - Analysfrågor

1. Hur inleds novellen? In medias res, med en återblick, inre monolog ...?

2. Vilket berättarperspektiv har novellen? Jag-form eller allvetande berättare?

3. Vem eller vilka är huvudkaraktärer?

4. Spänningen byggs upp kring en konflikt. Vilken?

5. Får vi veta något om hur karaktärerna känner sig? Ge exempel från texten.

6. Ge exempel på inre monolog i novellen.

7. Hur mycket av texten är dialog? Kan man dra några slutsatser om karaktärerna genom att läsa dialogen?

8. Under hur lång tid utspelar sig novellen?

9. Hur slutar novellen? Lyckligt/olyckligt/öppet/oväntat/överraskande? Motivera svaret!



Källa: Svenska direkt 8

14 kommentarer:

  1. Novellen inleds med en inre monolog.

    2. Novellen är skriven i allvetande berättande form.

    3. Peter är huvudkaraktären, men Gusten är också en viktig person.

    4. Om Peter ska få en alla hjärtans dag Ros eller inte. Gusten och Peter har aldrig brytt sig om en alla hjärtans Ros förr för dom har aldrig fått någon innan. Men i år får Gusten en ros och det är då konflikten börjar. För att Peter inte får någon ros.

    5. Ett förväntansfullt sorl utbryter och på ett ögonblick har hela den koncentrerade stämningen förbytts i en okontrollerad kalabalik, man får veta att folk blir Förväntansfulla. Josefin iakttar honom sakligt och allvarligt och det är ingeting dömande Eller ironiskt i hennes blick, snarare Är det som hon för ett ögonblick tyckte synd om honom, man får veta att Josefina kanske tycker synd om Peter.

    6. Tex: "Varför skickade han inte en till sig själv? Man kan göra det. Det går. det skulle bara vara att fylla i sitt eget nummer och klass. Anonymt. Varför gjorde han inte det? Varför?"

    7. 1/4 av texten I novellen ungefär är dialog. Vi får reda på att det är killar och vad dem heter.

    8. Novellen utspelar sig under en skoldag

    9. Det är öppet slut I novellen för att man kan tänka olika kring vad som händer efter åt.

    Av: Amanda, Linn L och Miranda

    SvaraRadera
  2. Nathalie, Emma och Isak.22 september 2014 kl. 04:27

    Den 14 februari!
    1. Novellen inleds i en inre monolog.
    2. Berättarperspektivet i novellen är allvetande berättare.
    3. Huvudpersonerna i novellen är Peter och Gusten.
    4. Konflikten är att först fick han ingen ros, men sedan fick han en ros som någon hade satt fast på hans skåp.
    5. Känslorna man får reda på är att Peter är rädd för att han inte ska få någon ros. Han känner sig också besviken för att han inte fick någon ros utav Kerstin, eftersom han hade gett en till henne.
    6. Ett exempel på en inte monolog i texten är att han hör en knackning mitt under svenska­ lektionen. Han hör den först av
    allä och han forstår att det är såhär långt dom har kommit, på sin vandring, klassrum för klassrum, nedfor korridorerna.
    Varför skickade han inte en till sig själv? Man kan göra det. Det går. Det skulle bara vara att fylla i sitt eget nummer och klass. Anonymt. Varför gjorde han inte det? Varför?
    7. Det är bara lite dialoger här och var. Men man kan inte få så mycket uppfattning om hur personerna är genom de dialogerna som finns.
    8. Novellen utspelar sig under en skoldag och lite efter skolan.
    9. Slutet är ett öppet slut för att det slutar bara helt poff. Man får liksom inte reda på mer än att det var Gusten som hade gett rosen.
    Av Nathalie, Emma och Isak.

    SvaraRadera
  3. A: Det är en inre monolog.
    B: Novellen är skriven i allvetande form.
    C: Huvudkaraktärerna är Gusten och Peter.
    D: Alla i klassen får en ros, förutom Peter. Men på eftermiddagen sitter det en ros på hans skåp iallafall.
    E: Peter känner sig orolig och besviken för att han inte får någon ros.
    F: Större del av texten är berättande och en liten del är dialog.
    G: Under en hel skoldag och en liten del efter skolan.
    H: Novellen slutar överraskande för att under hela novellen trodde man att det var Josefin som hade givit han rosen, men det var istället hans bästa vän Gusten.

    Nora o Linn.

    SvaraRadera
  4. A. in medias res

    B. Alvetande berättande

    C. Mest Peter men även Gusten

    D. Konflikten i hela novellen handlar om rosor, vem som får ros och vem som inte får osv.

    E. Förväntansfulla= ett förväntansfullt sorl utbryter och på ett ögonblick har hela den koncentrerade stämningen förbytts i en okontrollerad kalabalik.

    F. Vi är nästan som vuxna, tänker Peter.

    G. Ja, till exempel Josefin är säkert snygg och populär då hon får många rosor.

    H. En skoldag och lite på vägen hem från skolan.

    I. Novellen slutar lyckligt för att Peter fick tillslöt en ros från sin bästa vän.


    Av: Felicia,Millie,John

    SvaraRadera
  5. Olivia, Mattias och Emil22 september 2014 kl. 04:38


    A. Novellen börjar med en inre monolog.
    B. Berättarperspektivet är Tredjepersonsperspektiv.
    C. Huvudkaraktären ärPeter.
    D. Först får Peter ingen ros, sen är det någon som har hängt en ros på Peters skåp. Han undrar vem? Är det Josefin?
    E. Peter är avundsjuk över att Gusten fick en ros och inte han. Gusten blev glad över att han fick en ros. Peter var sur över att Gusten är så mesig.
    F. Varför skickade han inte en till sig själv? Man kan göra det. Det går. Det skulle bara vara att fylla i sitt eget nummer och klass. Anonymt.
    G. Det är en liten del av dialoger. Karaktärerna är lite mesiga och lättstötta.
    H. En skoldag och lite efter, på väg hem.
    I. Novellen slutar med att Peter förstår att det var Gusten som hade gett rosen till honom.

    SvaraRadera
  6. Novellen börjar med in medias res

    Berättarperspektivet är att man följer dem i tredjeperson. Man får bara följa Peters tankar och känslor.

    I början får man bara följa Peter men allt eftersom så fick man följa Gusten så dem två är huvudpersoner.

    Konflikten är att hans bästa vän fick en ros. Men inte han. Sedan så kom han till sitt skåp och där satt det en ros på den. Han trodde att den kom från den populäraste tjejen i skolan, Josefina. Han trodde att hon hade tagit en av sina många rosor och satt upp på hans skåp. Men hans bästa vän sa att det inte alls var så.

    Karaktären (Peter) tänker: "Gusten är avundsjuk. Det är klart att han måste vara men..." Och så får man veta att Peter retar sig på Gusten.

    Novellen utspelar sig under en skoldag och när de är på väg hem från skolan.

    Slutet var överraskande för man trodde inte att det var Gusten som hade givit honom rosen.

    Ellinor N, Filip O.

    SvaraRadera
  7. Svar från grupp: Mathilda, kenny och Jonathan

    A. Novellen inleds med inre monolog.

    B. Berättarperspektivet är Tredjepersonsperspektiv.

    C. Huvudpersonerna är Peter, Gusten.

    D. Konflikten är att Peter får ingen ros men Gusten får en.

    E. Hur karaktärerna känner sig:
    *Peter känner sig orolig över att han inte kommer få en ros.

    "Allt han begär är att få en ros så att han slipper stå där, och hemska tanke, kanske vara den ende som blir utan


    * Peter känner sig förvånad över att Gusten får en ros

    "Gusten, det var som fan, tänker Peter. Vem har skickat till honom.

    F. Exempel på inre monolog:
    " Ett kort ögonblick hinner han tänka: Om vi inte öppnar nu så kanske dom bara går vidare."

    G. Hur mycket dialog texten består av:
    En liten del av texten är dialog. Och den största delen är beskrivande text. Ur en dialog i slutet av texten så får vi reda på att Josefin kanske inte längre är lika bra som Peter tror. Gusten säger att hon är ego. Kanske är inte Gusten så snäll eftersom han försöker säga emot att det var Josefin som gav rosen till Peter. Det lät lite som att Peter inte dög åt Josefin.

    H. Novellen utspelar sig under en hel skoldag plus hemfärden.

    I. Novellen slutar med att Peter fick reda på att det inte var Josefin som gav rosen utan det var Gusten.

    SvaraRadera
  8. helt rätt, jag tar mer i bänk än dig.

    SvaraRadera
  9. Varför känner sig Gusten tvingad att avslöja att det är han som givit Peter rosen

    SvaraRadera