måndag 23 februari 2015

Vecka 9

Nu är det dags att sammanställa era dikter. Det ska ni göra i appen BookCreator och samtidigt komplettera era dikter med bilder som ni tycker passar/förhöjer upplevelsen av att läsa dikterna.
Efter tisdagens lektion ska era diktkompendium vara klara att skickas till mig.

Vi kommer att avsluta det här arbetsområdet på onsdag. Tills dess kommer ni att ha i läxa att träna på att läsa upp en valfri dikt som ni skrivit.

Nocturne
Jag kör genom en by om natten, husen stiger fram
i strålkastarskenet – de är vakna, de vill dricka.
Hus, lador, skyltar, herrelösa fordon – det är nu
de ikläder sig livet. Människorna sover:

en del kan sova fridfullt, andra har spända anletsdrag
som om de låg i hård träning för evigheten.
De vågar inte släppa allt fast deras sömn är tung.
De vilar som fällda bommar när mysteriet drar förbi.

Utanför går vägen länge mellan skogens träd.
Och träden träden tigande i endräkt med varann.
De har en teatralisk färg som finns i eldsken.
Vad deras löv är tydliga! De följer mig ända hem.

Jag ligger och ska somna, jag ser okända bilder
och tecken klottrade sig själva bakom ögonlocken
på mörkrets vägg. I springan mellan vakenhet och dröm
försöker ett stort brev tränga sig in förgäves.
Tomas Tranströmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar