onsdag 21 maj 2014

Sommarpratarna

Sommarpratarna
Förutsättningar

Du skall göra ett radioprogram om dig själv i Garageband eller annat likvärdigt ljudredigeringsprogram. Programmet skall vara minst fem minuter långt. Du får ha med max 3 låtar som får vara max 28 sek långa, pga upphovsrättsliga regler. Du ska ha skrivit manus på allt du skall säga i programmet. Du kommer att få respons under skrivandets gång.

Du skall ha redigerat ditt program så att inga störande ljud eller felsägningar finns med. Du skall ha en genomtänkt struktur i ditt manus, med genomtänkt början och slut. Tänk på att du måste fånga lyssnaren de första sekunderna. Slutet skall vara genomtänkt och ge en bild av ditt program.

Förslag på vad du kan prata om i ditt program:

Det här är viktigt för mig
Detta har format mig till den jag är
Jag är stolt över
Viktiga personer för mig
Händelser som har format mig som människa
Det här gör mig lycklig
Då insåg jag att jag kommer att sakna högstadiet
Så här känns det att sluta skolan
Mina klasskamrater
Mina lärare
Om jag fick göra om nian skulle jag
Klassens glädjeämnen
Då gjorde jag bort mig
Vad jag kommer att sakna
Därför gick det snett med
Vad som hände när jag kom hem med mitt första betyg
Så har modet förändrats under min högstadietid
Den bästa tiden under högstadiet var
Så var jag i sexan
Så var jag i sjuan
Så var jag i åttan

När ni är klara med era program kan ni publicera dem på webben. Varför inte på skolans hemsida? Klassbloggen? Din egen blogg? I slutet av terminen samlas vi för att lyssna på allas sommarpratarprogram.


Ett sista tips: Det är bättre att fördjupa sig i tre-fyra olika ämnen i stället för att beröra flera ämnen ytligt.

HÄR kan du lyssna på tidigare elevers sommarprat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar