tisdag 9 april 2013

Lucia s 66-85

Skriv tankar, frågor, paralleller... som en kommentar.

37 kommentarer:

  1. vart fan fick håkan tag i pistolen...

    Axel Johasson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur kommer Håkan reagera när han får reda på att Jimmy har gjort sig av med pistolen.

      The same person

      Radera
  2. En sak jag tänkte på, var när dom slogs med Järnrören. Det gjorde ju några Sverigedemokrater förra året, och det är helt sjukt att det inte har ändrats sen dess.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att den starkaste scenen ( avsnittet ) var när Lucia och hennes Pappa pratade. hon fick svar på sin fråga också, om dom verkligen tyckte om henne eller inte. vilket det verkar som dom gjorde.

    SvaraRadera
  4. * Helen är svartsjuk, och om man är svartsjuk så gör man galna saker t.ex att vara så nära ett "stort" bråk och även att delta bara för att bevisa att man inte är någon fegis. Gör man verkligen sådant bara för att man är kär? Skulle man göra allt för att visa att man finns?


    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte hur Jimmy kan hjälpa blomman när blomman misshandlade Jimmy. Visst, de har känt varandra länge, men blomman misshandlade honom innan.

    Jag tror ändå att Jimmy kommer göra Lucia något gott längre fram i boken. Det är bara en känsla jag har.

    SvaraRadera
  6. Jag för står Jimmy för har man varit vänner sen dom var fyra år så är det svårt att just strunta i en när en ligger ner och blir sparkad på.

    SvaraRadera
  7. Jimmy hjälper blomman för att han inte kan släppa honom som sin vän, Även om han älskar Lucia och Blomman gjorde honom illa så har dem känt varandra sen dem var 4, närmare än så kommer man nog inte varandra.

    SvaraRadera
  8. En grej jag tänkte på, dem slogs på ett torg som ligger i mitten av staden/samhället och ett slagsmål är ganska högljudd speciellt med tillhyggen. Borde inte dem som bor i centrum märkt något ganska tidigt? och då borde välpolisen borde kommit tidigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror väl också på hur stort centrum är där de bor.

      Radera
    2. Jag håller med, någon borde ju ha sett eller hört det...

      Radera
    3. Jag tror författaren skrev så att det kändes som det pågick länge fast att det att det egentligen gick ganska fort, att hemska stunder kan kännas längre än de är.

      Radera
    4. Fast de va ju på natten så dom sov säkert

      Radera
    5. Jag tror att det var dom som bor nära som ringde Polisen.

      Radera
    6. philipmannenmedsvaren9 april 2013 kl. 02:09

      tror inte dom höll på så länge. efter ca. 5 minuter borde ju alla ha blivit nerslagna. sen kan det upplevas som längre tid också om man kollar på.

      Radera
  9. varför hade Håkan en pistol för? jag tror att Jimmy kommer fixa det med Lucia det värkar som om hon kommer spela en väldigt viktig roll

    SvaraRadera
  10. Jag tror att Helen kommer få en massa skit ifrån Jimmy för att hon gjorde så emot Lucia, tror inte att han kommer få reda på det direkt men han kommer säkert få det.

    Sen så tror jag att detta kan hjälpa relationen mellan Jimmy och Håkan, eftersom Jimmy höngde med till sjukhuset och var där för honom. Tror också att han kan inse att Håkan är en bra kille och känna sympati för honom, men det kan samtidigt förstöra mellan Jimmy och Lucia.

    Tycker det också är modigt av Lucia att hon ställer upp för att vara Lucia. Visar att hon kan stå upp för sig själv och inte skäms!!

    /pam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställde hon inte upp för att ge Jimmy en chock m.m.?

      Radera
    2. Men när Håkan ser att Lucia har blivit kandidat för det där, så kommer han nog bli ännu mer hatfull mot henne och Jimmy gillar fortfarande henne. Jag tror det kommer bli mycket krångligt mot slutet när alla får veta vilka sidor Jimmy står på!

      Radera
  11. Är blomman viktigare för Jimmy än Lucia?

    För han visste vad som skulle hända om han lämnade henne, han visste att hon skulle vara chans lös. Men ändå skyndade han sig till sin kompis istället, och då börjar man själv att tänka vad skulle man själv ha gjort i den situationen?
    Vem skulle man räddat, sin bästa kompis eller den man älskade mest av allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men före slagsmålet hade han ju sagt att han inte ville ha något med honom att göra..så var dom verkligen bästa vänner då?

      Radera
  12. Jag tycker det är modigt av Jimmy som sprang ut och hjälpte Blomman, han stod i alla fall inte bara där och kollade på. Han visst att han skulle får stryk men han var jo där för sin "bäste vän" även om allt som hade hänt.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. jag tycker inte lucia borde blivit arg över att Jimmy hjälpte blomman eftersom han ändå gjorde en bra gärning genom att hjälpa. //Kayla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Jimmy lämnade ju Lucia så hon blev överfallen.

      Radera
    2. Jo men Jimmy hade sagt till Lucia att han inte hade något med Håkan att göra, (så indirekt så skulle Jimmy skita i vad som skulle hända med Håkan).

      Radera
    3. Ja fast Jimmy kunde ju inte veta att hon skulle bli överfallen.

      och men är man vänner från barndomen så kan man inte se på när ens bästa vän (gamla bästa vän) blir nerslagen.

      Radera
  15. Jag förstår både hur Jimmy och hur Lucia känner, att se sin bäste-/barndoms vän blir nerslagen i huvudet bakifrån och hur man blir lämnad ensam kvar bland "huliganer".

    Men om man gör allt för den man älskar... och sedan helt glömmer bort i detta fallet Lucia som står ensam och sårbar vid planket...

    Om han inte hade sprungit ut vad hade då hänt? Hade Håkan klarat sig? Hade Jimmy blivit skadad när han försökt försvara Lucia? Hade de båda lyckats smita i från platsen oskadda???

    Många frågor och funderingar finns ju

    SvaraRadera
  16. ?
    Var tog Pistolen vägen?
    Var fick Håkan tag i den?
    Kommer Jimmy och Helen börja bråka när Jimmy får reda på att Helena gick på Lucia?
    Jenny som håller i lucian är det samma Jenny som är Jimmys mamma? Isf, vet Lucia om det? Att det är Jimmys mamma? Kan det bli trubbel om de "måste" träffas? Kanske Lucia rent av har gjort sig själv en björntjänst..

    Jimmy tycks alltid snurra in sig i jobbiga val och beslut. Jag förstår honom att han ville beskydda Håkan.. Jimmy hade egentligen inte med bråket att göra från början, han skyddade bara sin kompis och blev på så vis indragen.

    Det är svårt för Lucia att veta vad hon ska tro. Hon har fått varningar och jag förstår att hon vill ha avstånd från Jimmy. Hon känner inte honom och kanske om hon lär känna han på riktigt kanske hon kan förstå.

    // Caroline

    SvaraRadera
  17. Jag tror att Lucia kommer att förlåta Jimmy.

    SvaraRadera
  18. Hej :)

    Mina funderingar:
    1. Hur har blomman fått tag på en pistol?
    2. Kommer Helen att klara sorgen av att aldrig få Jimmy? Kommer hon göra något mer åt det. Försöka med något hemskt mot Lucia kanske, eller till och med mot Jimmy (Raseri).
    3. Kommer han försöka döda någon med den?
    4. Kommer Jimmy och Lucia att "bli tillsammans"?
    5. Kommer dem bli sams igen?
    6. Kommer Lucia att bli Lucia??

    Troliga svar på mina funderingar:
    1. Jag tror att han har köpt pistolen av någon. Ett alternativ hade kunnat vara att han har snott den av sin pappa, men det tror jag inte.
    2. Det tror jag faktiskt. Men jag vet inte.
    3. Svar ja. Jag tror att han kommer använda pistolen mot gänget han slogs emot (Kommer inte ihåg några namn). Om någon dör är en annan femma.
    4. Ja det tror jag. Varför skulle det annars handla så mycket om just dem två?
    5. Ja, för dem älskar varandra men har vågat säga det ännu.
    6. Jag tror att hon kommer bli Lucia. (Ingen kommentar)

    SvaraRadera
  19. Parallel: Gängkriget mellan Marios Gangsta Crew och Blommans Boys påminner mig om ''upploppet'' i Eskilstuna 2012. Utlänningar vs Svenskar osv.




    Fråga: Vart fick Jimmy tag på pickadollen?

    SvaraRadera
  20. Jag förstår varför Jimmy sprang ut för att hjälpa Håkan, även fast Håkan misshandlat Jimmy, för i grunden är man vänner, man har känt personen sens man varit liten och fått en bra vänskap och det är inget man släpper lite sådär. Om man är bästa vänner självklart att man bråkar nån gång, och det kan gå till våld men man är såpass bra vänner att man kommer över det man pratar om det och sen lägger man det bakom sig.

    SvaraRadera
  21. Varför lämnade Jimmy Lucia när Blomman blev ner slagen för Blomman har varit en riktig idiot mot Jimmy så jag fattar inte varför han följde med Blomman och inte tänkte på Lucia ?

    Undra varför Lucia ändrade sig om luciavalet ?
    Kanske var det så att nu har hon inget att förlora för hon har redan blivit förnedrad så då kan hon lika gärna bli Lucia !

    SvaraRadera