söndag 9 december 2012

Måndag 10/12

Läs detta högt i klassen:

I dag är jag hemma med A som fortfarande är sjuk. Men ni är förhoppningsvis friska och kan jobba järnet med arbetarförfattarna. För jobba järnet är precis det ni ska göra idag. Är någon i er grupp sjuk? Kör på ändå! Alla grupper ska bli klara med sina radioprogram.

Här kommer en liten påminnelse.
Följande ska vara med i ert radioprogram:
Diskussion/reflektion kring novellerna - kan ni göra någon koppling till tid eller författare?
Sammanfattning av texterna.
Jämförelse av texterna - vad ser ni för skillnader och likheter?

Sedan har jag bestämt mig för att lägga in en ändring i planeringen. Ni behöver inte redigera och publicera programmet (Visst, vill ni göra lite snabbredigeringar, ta bort ljudstörningar mm, så får ni naturligtvis gärna göra det. Men lägg inte för mycket tid på det.). Anledningen är att det börjar bli knappt om tid kvar och jag ser hellre att ni blir klar med alla arbetarförfattare än att göra en snygg podcast. Det kan vi göra en annan gång. Alltså: när ni är klara med programmet, snabbredigera om ni vill och skicka den sedan till min mail. Det ska alla grupper göra idag.

När ni är klara med radioprogrammet återstår två författare och två noveller. Dessa ska ni bearbeta enskilt, MEN ni bör hjälpas åt med novellerna. Läs dem gärna tillsammans (Eller lyssna. Jag skickar dem till er FC) och diskutera dem men dina slutsatser gör du själv. I ursprungsuppgiften gav jag exempel på hur ni kan göra det. Mina förslag var:

En film
Skriva ner dina reflektioner på din blogg.
Tala in det du kommit fram till: http://vocaroo.com
Använda http://popplet.com - tankekarta
En keynote där du antingen talar in din text eller skriver in den.

Oavsett hur du väljer att göra ska din enskilda bearbetning innehålla samma sak som radioprogrammet: 
Diskussion/reflektion kring novellerna - kan du göra någon koppling till tid eller författare?
Sammanfattning av texterna.
Jämförelse av texterna - vad ser ni för skillnader och likheter? (Här får du gärna jämföra alla fyra noveller om du tycker det är lämpligt.)

En hel del av er borde alltså ha hinna börja med den enskilda bearbetningen idag.

Två saker till:

* Jag har inte glömt bort att det är vissa av er som skulle ha boktipsat idag. Ni får göra det på torsdag i stället.

* Engelskan utgår idag. Ni får fokusera på arbetarförfattarna. Vi tar igen engelskan sen. Förresten, resultaten på era delprov (utprövningsmaterialet) ligger ute på Unikum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar